Nadwaga u dzieci to coraz częstsze zjawisko. Jeśli dziecko waży za dużo trzeba to jak najszybciej zmienić pod kierunkiem lekarza pediatry. Warto pamiętać, że komórki tłuszczowe, które powstaną u dziecka przez pierwsze dwa lata życia, już nigdy nie znikną. To oznacza, że dziecko z nadwagą może w przyszłości stać się dość łatwo otyłym dorosłym.
Marlena Wilkowska: Jak wychwycić moment, w którym z wagą dziecka dzieje się coś złego? Kiedy powinniśmy zacząć się martwić?

Dietetyk_Ewa_MarchlewskaDietetyk Ewa Marchlewska: Do oceny prawidłowej masy ciała oraz wzrostu w przypadku dzieci służą siatki centylowe – korzystając z nich możemy obiektywnie stwierdzić czy masa ciała dziecka jest w porządku czy jednak mamy powody do zmartwienia. Jeśli masa ciała znajduje się pomiędzy 85 a 95 centylem – wówczas wskazuje to na nadwagę, natomiast wynik powyżej 95. centyla oznacza otyłość. Jednak analiza samej masy ciała nie wystarczy. Do oceny używamy również BMI (masa ciała [kg]/ wzrost [m]2) a wynik również interpretujemy za pomocą siatek centylowych (analogicznie jak w przypadku masy ciała). Jeżeli masa ciała dziecka przyrosła w krótkim czasie (jednocześnie bez wzrostu wysokości ciała) powinno budzić to nasz niepokój. Jednak nie warto czekać, aż dziecko będzie mieć problem z nadmierną masa ciała. Nawet jeśli dziecko przybiera na wadze w prawidłowy sposób należy zadbać o prawidłowy sposób żywienia, codzienną aktywność fizyczną i ilość snu w celu eliminacji ewentualnych błędów i wczesnemu zapobieganiu nadwadze.

M.W.: Jakie są główne konsekwencje nadwagi i otyłości dziecka?

E.M.: Nadwaga i otyłość w wieku dziecięcym predysponują do występowania nadmiernej masy ciała (i jej skutków) w dorosłym życiu – nie należy traktować tego problemu jako sytuacji przejściowej! Nadmierna masa ciała zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo – naczyniowego: miażdżycy tętnic, nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej serca, a także niektórych nowotworów. Nie można zapomnieć również o powikłaniach hormonalnych i metabolicznych – zaburzona zostaje gospodarka lipidowa (zwiększony poziom cholesterolu), węglowodanowa (wzrasta ryzyko cukrzycy oraz insulinooporności), często również dochodzi do zaburzeń miesiączkowania u dziewcząt, co może skutkować problemami z zajściem w ciążę w późniejszym życiu. Coraz częściej u dzieci dochodzi do powikłań, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu dotyczyły wyłącznie populacji osób dorosłych! Nadwaga i otyłość przyczyniają się również do wystąpienia chorób wątroby i dróg żółciowych, zaburzeń ze strony układu oddechowego (m.in. bezdech senny czy astma oskrzelowa, która ma z reguły cięższy przebieg niż u dzieci z prawidłową masą ciała) oraz kostnych (np. wady postawy, płaskostopie).

M.W.: Nadal często postrzegamy otyłość jako problem wyłącznie estetyczny, a przecież dzieci otyłe mają często problem z akceptacją w grupie rówieśników, prawda?

E.M.: Oczywiście, nadmierna masa ciała wiąże się z szeregiem skutków na poziomie psychospołecznym, które wcale nie są mniej ważne niż powikłania metaboliczne. Otyłość sprawia, że dzieci niechętnie biorą udział w grach, zabawach w szkole, często są wyśmiewane a nawet dyskryminowane. Skutkuje to niskim poczuciem własnej wartości (również w dorosłym życiu), zamykaniem się na otoczenie, trudnościami w nawiązywaniu relacji z innymi ludźmi, a nawet występowaniem depresji, co jak wiadomo może przynieść tragiczne skutki. Warto również zauważyć, że u dzieci i młodzieży z nadmierną masą ciała w późniejszym okresie życia częściej rozwijają się zaburzenia odżywiania: kompulsywne objadanie się, bulimia, a nawet anoreksja.

M.W.: Co poradziłaby Pani rodzicom i naszym czytelnikom, którzy chcą pomóc swoim dzieciom w przezwyciężeniu nadwagi?

E.M.: Terapia nadmiernej masy ciała u dzieci wiążę się z wprowadzeniem odpowiedniej diety i aktywności fizycznej u… wszystkich domowników! Nie możemy wymagać od dziecka, że będzie jadło zdrowo i zacznie spędzać aktywnie czas jeśli sami na co dzień jadamy pizzę przepijając gazowanym napojem leżąc na kanapie. Przede wszystkim musimy mieć wpływ na to co jedzą nasze dzieci, należy wprowadzić do diety więcej warzyw, owoców, produktów z pełnego ziarna, zamienić sklepowe słodycze i przekąski na zdrowsze zamienniki (np. brownie z fasoli, domowe ciasteczka owsiane, sorbety owocowe, chipsy z suszonych owoców i warzyw). Zachęcajmy dziecko do wspólnego przygotowywania posiłków oraz aktywnego spędzania czasu. Jeśli dziecko uczęszcza już do szkoły koniecznie należy zadbać o zdrowe drugie śniadanie. Skoncentrujmy się na zmianie nawyków żywieniowych, nie na utracie masy ciała – samo odżywianie jest tematem mniej drażliwym i stresującym niż konieczność odchudzania. Dieta dziecka nie może być niedoborowa, dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty w tym zakresie.

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany