Nie każda ciążowa zachcianka jest warta zaspokojenia, nie każda świadczy o tym, że brakuje witamin czy minerałów. Czasem ich przyczyny mają podłoże emocjonalne, mogą wiązać się ze smakiem lub zapachem zapamiętanym z dzieciństwa. Warto o nich wiedzieć więcej. O szczegóły zapytaliśmy Położną Justynę Woźniak ze Szkoły Rodzenia Super Mama. 

Marlena Wilkowska: Wiele z ciężarnych podczas ciąży miewa zachcianki. Od lodów, poprzez ogórki kiszone po pączki i coca-colę kończąc. Na co, będąc w ciąży możemy sobie od czasu do czasu pozwolić?

Położna Justyna Woźniak: Zachcianki ciążowe to często początkowy objaw wczesnej ciąży. Pojawia się wówczas wielka ochota na wiele różnych produktów. Nie wszystkie jednak są dla ciężarnych wskazane stale. Niektóre z nich można spożywać, ale sporadycznie – właśnie wtedy, gdy czujemy na nie nieodpartą chęć. Należą do nich słodycze, lody, ciasta, słone przekąski. Jeżeli chodzi o kawę to powinnysmy ograniczyć jej ilość do 1-2 filiżanek dziennie.
Ograniczone spożycie dotyczy się również m.in produktów smażonych, tłuszczy zwierzęcych czy podrobów.

Marlena Wilkowska: Jakich produktów spożywczych kobieta w ciąży powinna się absolutnie wystrzegać?

Położna Justyna Woźniak: Każda ciężarna powinna stosować urozmaiconą dietę , jednak istnieje kilka produktów spożywczych, których należy się bezwzględnie wystrzegać. Są to przede wszystkim używki tj. alkohol i papierosy, ale także surowe mięso, jaja, ryby, sushi, owoce morza. Do innych niezalecanych w ciąży produktów należą również wędzone wędliny i ryby, niepasteryzowane mleko, sery pleśniowe niebieskie typu brie. Dobrze jest też wyeliminować tłuste mięsa, smalec, słodziki, fast food’y i kolorowe napoje gazowane.
Marlena Wilkowska: Jak powinna wyglądać dieta ciężarnej? Jakie produkty np. minimalizują nudności? Czy można polecić konkretne produkty spożywcze na inne dolegliwości, które odczuwa ciężarna?

Położna Justyna Woźniak: Już chyba każda przyszła mama wie, że powinna jeść dla dwojga, a nie za dwoje. Dieta ciężarnej powinna być pełnowartościowa i uwzględniać w jadłospisie wszystkie grupy produktów spożywczych, czyli produkty zbożowe (pełnoziarniste), mleko i produkty mleczne (o niskiej zawartości cukru). Warzywa i owoce najlepiej spożywać na surowo. Jeżeli wybieramy mięso to sięgajmy po drób (indyk, kurczak), królika lub cielęcinę. Warto wprowadzić do diety ryby morskie tłuste np. sardynki, suma, pstrąga, flądre czy śledzia. I oczywiście dużo płynów (2-2,5 l/dobę, z czego 1-1,5 wody źródlanej, mineralnej lub niskozmineralizowanej)
W organizmie przyszłej mamy z powodu istniejącej ciąży może się pojawiać wiele nieprzyjemnych dolegliwości. Jednak można sobie z nimi radzić odpowiednimi produktami spożywczymi: 
– mdłości, nudności:  maca razowa, chrupki chlebek kukurydziany, sucharki, herbatka imbirowa (lub kapsułki z imbirem); wyeliminowanie produktów o znacznej zawartości tłuszczu i cukru
– wymioty: uzupełniać płyny zwłaszcza wodą, sokami warzywnymi bez cukru
– zgaga: picie mleka i jego przetworów; ograniczenie spożycia kwaśnych owoców (pomarańcze, grejpfruty, cytryny), warzyw (por, cebula), octu
– zaparcia: spożycie produktów o dużej zawartości błonnika czyli warzywa surowe – marchew, kapusta,sałata; jabłka ze skórką ,otręby owsiane i/lub żytnie, kasza gryczana, kasza pęczak , suszone śliwki, morele , rodzynki, pestki dyni i słonecznika, fermentowane napoje mleczne codziennie
– wzdęcia:  unikać świeżego pieczywa , pieczywa pełnoziarnistego (lepsze jest orkiszowe lub graham), warzyw strączkowych, kapustnych, cebuli, wody i napoi gazowanych
– obrzęki:  stosować dietę bezsolną, zamiast soli do potrwa używać soku z cytryny, ziół , przypraw (koper, kminek, majeranek); NIE dla rosołu, bulionów, serów żółtych, mięsa i wędlin peklowanych, ogórków kiszonych.

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany