W szczególności są potrzebne naszym pociechom w okresie jesienno – zimowym, ale w profilaktycznej diecie dziecka powinny gościć przez cały rok. Mowa o witaminach. To one wzmacniają układ odpornościowy i tworzą w organizmie malucha barierę ochronną organizmu. W reklamach roi się od witamin w kapsułkach, syropach, żelkach i innych „wynalazkach”. W trosce o zdrowie dziecka warto jednak postawić na naturalność i poszukać witamin w składnikach spożywczych.

Witamina A
Strzeże przed infekcjami, ale i co ciekawe skraca czas trwania choroby. Warto wiedzieć, że swoje działanie przyspieszy w połączeniu z witaminami B i D, a także z fosforem i wapniem. Gdzie szukać witaminy A? W jajkach, rybie, mleku, marchwi, dyni, szpinaku, ziemniakach, szparagach, zielonym groszku, brokułach i kapuście.

Witamina B6
Bierze udział w tworzeniu hormonów – serotoniny oraz adrenaliny, co oznacza, że znacząco wpływa na prace układu odpornościowego. Bez jej niemożliwa byłaby produkcja czerwonych ciałek krwi oraz przeciwciał.  Źródła witaminy B6: banany, ziemniaki, wątróbka, awokado, orzechy włoskie, szpinak, jajka, drożdże, kiełki pszenicy, ryby.

Witamina C
Ma działanie antywirusowe, zwiększa odporność nawet w czasie wytężonego wysiłku fizycznego. Zwalcza wolne rodniki i wzmacnia naczynia krwionośne, przez co wirusy mają problem z dostaniem się do naszego organizmu. Najlepsze źródła witaminy to czerwona i biała kapusta, kalafior, szpinak, truskawki, czarne porzeczki, czerwona i zielona papryka, cytryny, natka pietruszki, pomarańcze, pomidory, brukselka, poziomki, czerwone porzeczki.

Witamina D
Bierze udział w naturalnej odporności u dzieci, wspomaga dojrzewanie limfocytów, pobudza do działania białe ciałka krwi, które są odpowiedzialne za odporność organizmu. Witaminę D zawierają ryby morskie, żółtka jaj, masło, śmietana, awokado czy sery dojrzewające. Witamina D jest wytwarzana w skórze pod wpływem słońca, ale jej inne źródła to tran, tłuste ryby morskie, awokado, borówki, żółtka jaj, masło, wątróbka, śmietana, sery dojrzewające.

Witamina E
W szczególności polecana jest kobietom w ciąży, ponieważ wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych i gwarantuje właściwy rozwój dziecka w łonie matki. Jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Witaminę E z powodzeniem można znaleźć w nasionach słonecznika, tranie, kiełkach i zarodnikach pszenicy, orzechach laskowych, szpinaku, brukselce, oliwie z oliwek, kapuście czy oleju rzepakowym.

 

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany