Właściwości zielonej herbaty i jej lecznicze działanie są doceniane od tysiącleci. Zielona herbata największą popularność zdobyła jako środek na odchudzanie i oczyszczenie organizmu z toksyn. Jakie jeszcze właściwości ma zielona herbata? Jak ją parzyć?

Zielona herbata to pojęcie, pod którym kryją się różne rodzaje herbat. Gatunki zielonej herbaty różnią się między sobą wyglądem liści, kolorem naparu, jego smakiem, zapachem, a także zawartością kofeiny. Wszystko zależy od pory roku i pory dnia, w czasie której zbiera się liście herbaty (podobno najdroższe gatunki zielonych herbat pochodzą z liści zbieranych o świcie i zroszonych poranną rosą), wieku zbieranych liści, ich walorów smakowych, a także od sposobu ich zwijania. Duże znaczenie ma także rejon świata, z którego pochodzi zielona herbata (a co za tym idzie – strefa klimatyczna, w której jest uprawiana).

By powstała herbata zielona, liście przerabia się najpóźniej w godzinę po ich zerwaniu, nim zaczną fermentować. Dzięki temu, że listki herbaty zielonej nie są poddawane fermentacji, zachowują się w nich niemal wszystkie cenne substancje. A jest ich niemało. To przede wszystkim wyjątkowy zestaw polifenoli o różnorodnym działaniu oraz katechiny, silne antyoksydanty. Są też garbniki, alkaloidy, lipidy, aminokwasy, teina, witaminy (A, B, C, E), liczne mikroelementy (wapń, potas, miedź, cynk, mangan). Ten bogaty zestaw składników sprawił, że zielona herbata zyskała uznanie w oczach naukowców, którzy wciąż odkrywają jej nowe właściwości.

Zielona herbata jest polecana na odchudzanie, zwłaszcza pita na noc, przed snem. Jeśli jednak pijemy zieloną herbatę na noc, wybierzmy tę z drugiego parzenia. Wtedy ma właściwości uspokajające i relaksujące. Ta z pierwszego parzenia działa pobudzająco i orzeźwiająco. Katechiny zawarte w zielonej herbacie mają istotny i wielokierunkowy wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej. Hamują one wchłanianie tłuszczów z pożywienia i nasilają ich zużycie przez organizm. Ponadto zielona herbata zwiększa aktywność niektórych enzymów biorących udział w trawieniu, korzystnie wpływa na metabolizm wątrobowy, nasila termogenezę i przyśpiesza utlenianie tłuszczów. Potwierdzają to zarówno eksperymenty prowadzone na liniach komórkowych, jak i modelach zwierzęcych.

Jak parzyć? 

Do przygotowania naparu najlepsza jest woda miękka, uboga w wapń i niechlorowana. Niestety, w naszych kranach płynie woda twarda, o dużej zawartości chloru. Jeżeli nie ma możliwości przefiltrowania jej, należy korzystać z mineralnej, niegazowanej, o niewielkiej zawartości wapnia. Napar sporządza się następująco: łyżeczkę suszu zalewa się szklanką wody o temp. 80 st. C. Zielonej herbaty nie zalewa się wrzątkiem! Powinna to być za każdym razem woda świeża, raz gotowana. Herbatę należy parzyć nie dłużej niż 3-4 minuty. Zbyt mocna ma posmak szpinaku  lub alg. Wystarczy ją wtedy rozcieńczyć wodą, a zyska na smaku.

M.W.

 

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany