Krewetki niezaprzeczalnie są najbardziej popularnymi skorupiakami z bogactwa frutti di mare. Swoich zwolenników mają nie tylko ze względu na niską kaloryczność, wartości odżywcze, ale przede wszystkim ze względu na wyborny smak. Dlaczego warto je jeść? Zanim odpowiemy na to pytanie, proponujemy poznać krewetki nieco bliżej.

Krewetki to słodkowodne skorupiaki. Szacuje się, że istnieje aż 2500 gatunków krewetek. W celach konsumpcyjnych poławia się jednak tylko część z nich. Najbardziej popularnymi gatunkami jest garnela (Crangon crangon) oraz krewetka północna (Pandalus borealis). Choć krewetki występują praktycznie w wodach całego świata (morzach, oceanach), to co ciekawe, ponad połowa światowych połowów pochodzi ze sztucznych hodowli w zbiornikach wodnych na Filipinach. Największym jadalnym skorupiakiem z tej klasy jest krewetka królewska (olbrzymia), a najczęściej kupowanym – krewetka mała, potocznie zwana koktajlową.

Gdzie kupować krewetki, na co zwracać uwagę?

Najlepsze są świeże krewetki. W sklepach można je znaleźć między sierpniem a październikiem. Przed kupnem krewetek warto sprawdzić jaki mają zapach. Jest to nadrzędna zasada do określenia, czy krewetka jest świeża. Jeśli wyczujemy zapach morza i wodorostów, a nie nieprzyjemny zapach – możemy kupować. Oprócz woni o zepsuciu krewetki świadczą czarne przebarwienia. Wówczas proponujemy zrezygnować z zakupów. O ile świeże krewetki występują w nielicznych, dobrych sklepach, to mrożone znajdziemy w prawie każdym markecie. Przed gotowaniem, mrożone krewetki należy przesypać do miseczki, przykryć i wstawić do lodówki, aby powoli odtajały.

Multum właściwości odżywczych

Krewetki są doskonałym źródłem wysokowartościowego i łatwo przyswajalnego białka, którego zawartość w 100 g produktu wynosi aż 18,1 g. Jednocześnie mają niską zawartość tłuszczu (0,8 g na 100 g mięsa) i są lekkostrawne. Ich niska kaloryczność jest kolejnym powodem, dla którego warto włączyć je do diety – w 100 gramach produktu jest zaledwie 86 kcal. Skorupiaki zawierają witaminy z grupy B – kobalaminę (wit. B12), odpowiedzialną za produkcję czerwonych krwinek, niacynę (wit. B3), która reguluje pracę układu nerwowego i metabolizm. Znajdziemy w nich również jod, wapń, selen, fluor oraz – w mniejszych ilościach – żelazo, magnez i cynk

Jak je przygotować? Nie musisz być szefem kuchni

Przygotowanie świeżych krewetek rozpoczynamy od wyczyszczenia odwłoka skorupiaków z resztek dróg pokarmowych (jest to ciemna niteczka biegnąca wzdłuż grzbietu), a następnie zabieramy się za obróbkę termiczną, zgodną z naszym gustem. Najprostszą metodą jest doprawienie obranych krewetek (np. tygrysich) solą, pieprzem i cytryną oraz usmażenie na maśle lub odrobinie oleju rzepakowego wraz z czosnkiem. Smażyć należy przez 2-3 minuty. Tak przygotowane skorupiaki możemy zjeść z chrupiącą bagietką lub sałatką.

M.W.

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany