Warzywa i owoce maja opinię produktów, które możemy jeść w każdej ilości i im więcej, tym lepiej. Czy rzeczywiście jest to prawdą? Przeczytaj opinię specjalisty.

Marlena Wilkowska: Nie od dziś wiadomo, że warzywa i owoce to źródło witamin i pozytywnej energii. Powinniśmy je spożywać zdecydowanie częściej, niż zazwyczaj to robimy. Czy każdy z nas może jeść bez ograniczeń warzywa i owoce?

Dietetyk Ewa Marchlewska: Zgodnie z aktualną Piramidą Żywienia warzywa i owoce powinny stanowić podstawę naszej diety, przy czym z tej grupy produktów 3/4 powinny stanowić warzywa a 1/4 owoce. O ile większość warzyw nie wymaga ograniczeń, tak w przypadku owoców ze względu na zawartą w nich fruktozę należy zachować umiar. Przestrzeganie tych wskazówek przyczynia się do zrzucenia nadprogramowych kilogramów, utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia. Jak od niemal każdej zasady, również i od tej są wyjątki. Przykładem mogą być osoby, które ze względu na stan zdrowia mają zalecenia do diety lekkostrawnej (m.in. z powodu niektórych chorób układu pokarmowego lub po zabiegach) – powinny one spożywać warzywa i owoce głównie w postaci gotowanej lub w formie przecierów i musów, bez skórki, unikać warzyw wzdymających, jednak takie przypadki zawsze należy rozpatrywać indywidualnie. Innym przykładem są diabetycy oraz osoby z insulinoopornością powinny szczególnie zwracać uwagę na ilość owoców i wybierać te z niską zawartością cukru oraz unikać niektórych gotowanych oraz konserwowych warzyw.

M.W.: Co z osobami na diecie? Jakich owoców i warzyw osoby dbające o linię lub chcące zrzucić zbędne kilogramy powinny unikać i dlaczego?

E.M.: Osoby odchudzające się powinny ograniczyć spożycie owoców suszonych, przetworów owocowych, oraz świeżych z dużą zawartością cukru – zaliczamy do nich m.in. banana, kaki (persymonę), mango, winogrona – nie oznacza to konieczności ich całkowitego wyeliminowania ponieważ są one źródłem wielu cennych składników odżywczych, jednak należy zachować umiar w ich spożyciu. Dobra wiadomość jest taka, że wiele owoców sezonu letniego (czyli tych, których mamy teraz pod dostatkiem!) zawiera stosunkowo mało cukru i kalorii – do tej grupy należą: truskawki, maliny, porzeczki, jagody, poziomki… – warto skorzystać! Jeśli natomiast chodzi o warzywa – należy jeść ich jak najwięcej! Powinniśmy zachować ostrożność jeśli kupujemy gotowe, z pozoru zdrowe sałatki czy koktajle i dokładnie czytać etykiety. Warto także zwrócić uwagę, że warzywa strączkowe oraz ziemniaki w Piramidzie Żywienia są zakwalifikowane do innych grup produktów – pierwsze z żywieniowego puntu widzenia są substytutem mięsa, ziemniaki natomiast traktowane są obok ryżu czy makaronu jako produkty zbożowe, więc niestety miłośnicy frytek muszą pogodzić się z faktem, że smażony ziemniak to nie warzywo!
M.W.: Banan w całości czy w koktajlu? Istnieje wiele sposobów podania owoców i warzyw. Przygotowane w który sposób najlepiej przyswajają się i mają najkorzystniejszy wpływ na nasz organizm?

E.M.: Najlepiej spożywać warzywa i owoce w postaci surowej – nie pozbawiamy ich wówczas składników odżywczych i możemy czerpać z nich jak najwięcej. Rozdrabnianie, miksowanie i obróbka termiczna niestety podwyższają indeks glikemiczny – oznacza to, że bardzo szybko przyswoimy cukry proste co spowoduje szybki wyrzut insuliny, a w konsekwencji szybciej zrobimy się głodni. Oczywiście, od czasu do czasu sok lub koktajl dla urozmaicenia codziennej diety jest jak najbardziej wskazany! Najlepiej miksować owoce w całości (wówczas zachowujemy błonnik), a żeby dodatkowo podnieść wartość odżywczą, do koktajlu można dodać np. płatki owsiane lub żytnie, nasiona chia, orzechy – wówczas będzie to stanowić zdrowszy posiłek, który z całą pewnością nasyci nas na dłużej. Jeśli mamy ochotę na sok to najlepiej świeżo wyciskany lub jednodniowy, jednak zwłaszcza w przypadku owocowych nie zaleca się spożywania ich codziennie i nie więcej niż jedną szklankę.

LOGO_MD

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany